Beautiful weather, many calories and lots of fun! - Reisverslag uit Baltimore, Verenigde Staten van Anke Hodes - WaarBenJij.nu Beautiful weather, many calories and lots of fun! - Reisverslag uit Baltimore, Verenigde Staten van Anke Hodes - WaarBenJij.nu

Beautiful weather, many calories and lots of fun!

Blijf op de hoogte en volg Anke

07 Oktober 2014 | Verenigde Staten, Baltimore

Lieve allemaal,

Volgens mij wordt het wel eens tijd om een verhaaltje te schrijven. Ik ben namelijk al weer 5,5 week in de USA, inmiddels redelijk ingeburgerd in het Amerikaanse leventje en ready to explore more! Maar... waar moet ik beginnen? Ik probeer gewoon wat en dan zien we wel waar het eindigt. Als jullie meer willen horen, weten jullie me te vinden!

29 augustus, op mn lieve moeder's verjaardag, was het dan zover: voor 4,5 maand naar Amerika. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van tevoren een beetje zoiets had van ja, het is maar de VS, het is westers en ik ga er gewoon stage lopen, dus het zal vast niet veel verschillen van Nederland. Ik kom er steeds meer achter dat ik niet veel meer ongelijk kon hebben, in veel opzichten... en dan vooral (vooral omdat anderen het blijven zeggen, bij mezelf moet het nog een beetje doordringen) dat dit hele project mogelijk once-in-a-lifetime is en ik dus vooral HEEL VEEL moet genieten buiten mn stage! Inmiddels ben ik daar hard mee bezig, heb uiteraard ineens van alles in m'n hoofd om te ondernemen.

Maar, even terug. Mijn vliegreis was, zoals jullie wellicht al begrepen hadden, erg hectisch bij Londen: ik heb zo hard gerend dat ik mijn vliegtuig haalde en mijn bagage niet, maar de rest van de vlucht was heerlijk rustig. Ook kreeg ik een hele goede service van British Airways en '$50 dollar to cover my expenses until your luggage arrives'. En vergeet overigens niet dat mijn lieve huisbaas mij op kwam halen van het vliegveld om me direct de eerste nacht in mijn nieuwe huis te laten slapen, wat een service!:) Met open armen ontvangen:)

De eerste indrukken waren erg goed, ondanks dat ik eigenlijk ALLES wel met iedereen wilde delen (ok, helaas toch wel vooral met Martijn) ipv er alleen te zijn. Het huis is heel chill: 7 slaapkamers, 2 keukens, waarvan één mooie grote met eettafel, een knus woonkamertje en 3 badkamers. Schoonmaak eens per maand ingehuurd, verder lekker je eigen gangetje gaan en een mooie (en veilige!!) buurt vlakbij de hoofd campus van Johns Hopkins University, oftewel JHU. Mijn huisgenoten zijn ook heel fijn: Brooks en Elizabeth zijn Amerikaans, Jude een halve Amerikaan want die woont al 8 jaar in de US, Richard een Nederlander (soms wel even fijn!), Rosie een Chinese vrolijke meid, en Flo komt uit Duitsland. Vooral met de laatste twee heb ik al aardig wat ondernomen, heel gezellig!

Stage is in het JHH (Johns Hopkins Hospital), ik ga naar binnen bij de oude ingang, die prachtig is:D Elke dag met de shuttlebus bijna voor mijn deur reis ik daar naartoe, aangezien de buurt rondom JHH niet echt veilig is, om het maar zachtjes uit te drukken. Ik kan met enige schaamte zeggen dat ik slechts na enkele weken tot me doordrong dat ik stage loop aan de beste Medical School van heel de VS... hoe tof is dat!
De werkgroep ARVD (de ziekte die ik bestudeer) is erg gezellig en gemoedelijk, allemaal heel causual:) Er gaan geregeld wat grappen, grollen en verhalen over en weer. Cindy is mijn dagelijke supervisor en zij heeft mij heel goed op gang geholpen om hier mijn stage wat in orde te krijgen en samen een goed plan te maken. Brittney en Crystal zijn twee vrolijke genetisch consulenten, en Abhishek komt uit Inda en is hier al een tijdje research fellow, wordt cardioloog en is ook super behulpzaam! En zo zijn er nog wel wat meer.
De eerste paar dagen zaten helaas vol met Amerikaanse bureacratische rompslomp... ja daar moet ik ook aan geloven:(. Helaas hebben ze me nog steeds niet overal toegang toe gegeven, ondanks dat ik honderden trainingen heb gedaan. Ik denk dat we het maar laten voor wat het is; voordat ik dat voor mekaar heb, is het alweer tijd om naar huis te gaan...
Daarna vlug met de stage verder en helaas erachter gekomen dat ik ondanks al mijn werk in Nederland vooraf, nog best wat alsnog moet zien te regelen aan data in Nederland. Jammer maar helaas. Ook was ik zo stom geweest mijn literatuurstudie erg uit te stellen, dat kostte me veel tijd, maar inmiddels is het af en kan ik me veel meer richten op de fun part, niet onbelangrijk! Maar.. dit is genoeg studiegeleuter, dit is niet mijn doel van deze blog.

Samen met Rosie één van de eerste dagen Baltimore wat verkend. Het mooie op de campus en de gym daar vond ik dat alles wat je ziet in films aan standaard Amerikaans dingen ook echt zo is.. voelde erg bizar. De mooie grote campussen met mooie gebouwen, de enorme sportmentaliteit onder studenten inclusief typische sporten zoals baseball, football, basketball en lacrosse en natuurlijk ook de beroemde All Americans en Wall of Fame. Tof en ook zo bizar! Het zit hier overigens vol met eekhoorntjes, superschattig! Ook zijn we samen met Flo gaan hardlopen in het centrum van Baltimore, richting Inner Harbor, de bekendste spot voor toeristen in Baltimore. Zie de foto's!

Eerste weekend al direct lekker uit eten gegaan (nogal gebruikelijk hier, zijn zat mensen die dat meer dan de helft van de dagen doen) en even drankje gedaan, en direct al één van de huiskamerconcerten tegen het life gelopen; these are the best! Sinds het eerste weekend is er eigenlijk geen weekend voorbij gegaan dat we niet zijn gaan stappen of de kroeg in zijn gegaan! Dat doe ik Nederland bijna nooit haha. Mn geld gaat zo wel hard, bier is hier min. 5 dollar (3,5 euro). Voordeel: dronken zul je niet snel worden haha;) Bovendien sluit alles om 2AM, ook een beetje jammer. Maar.. lol hebben we er niet minder om! Een van de tofste avonden was in Bond's Street, een leuke dansclub, of een spontaan bezoek aan een Ierse pub, James Joyce, met live Irish music and tapdance. Ik heb de jongens netjes van me afgeslagen!;) Er was er ééntje behoorlijk bezopen, wel grappig;) en dan vooral Nederlands proberen te spreken..

Nog meer typische Amerikaanse dingen blijven ook niet uit: vrijwel letterlijk op elke hoek een Starbucks en Subway, die drukbezocht blijven. Je zou toch zeggen dat dat een keer gaat vervelen... maar nee! Overigens drink ik nog steeds geen koffie, guys;) Oja en Barnes and Noble, en zo nog veel meer van de merken waar ik ooit wel ns van gehoord heb of in films gezien, maar die in Nederland niet zo vaak voorkomen. Oja, dat is ook Amerikaans! En wat dacht je van die oldschool schoolbussen en brandweerauto's, die zo uit de 50er, of zoiets?, jaren lijken te komen. Foto van de brandweerauto hoop ik nog te maken, die lijkt regelrecht uit een van mijn kinderboeken te komen haha. En.. American cookieshops (L) Het verbaast met niets dat die Amerikanen wat steviger zijn, al dat lekkers...
Oja, en dan die heerlijke Amerikaanse overdrevenheid, vooral in enthousiasme. Erg grappig en ze bedoelen het goed, maar van tijd bij tijd gaat het me ook een beetje irriteren;) Al die hoge stemmetjes in the office, kan me nauwelijks concentreren haha. En dan vraag je om medische dossiers bij andere ziekenhuizen (wat overigens ook een crime is) en dan zet je op je aanvraagformulier netjes wat je nodig hebt en dan geven ze je iets anders... Nou, op aanwijzen van mijn supervisor heb ik teruggebeld, eerste honderd keer bedankt voor alles, heerlijk overdreven Engels, en dan heel lief vragen of je toch wel mag hebben waar je om gevraagd hebben omdat je 'heel veel had aan het andere, maar iets meer wel heeel erg gewaardeerd zou worden!'. Nou, ik heb het voor mekaar gekregen en ze at uit m'n hand, zo goed hielp ze me. Ik voelde me bijna een echte Amerikaan haha!

Wat overigens ook tegelijkertijd grappig en vermoeiend blijft is dat ik soms echt talen door elkaar ga gooien. Met name als ik moe ben ga ik Nederlandse stopwoorden en halve zinnen door mijn Engels en als ik dan een keer Nederlands praat kan ik enkele dingen alleen maar in het Engels uitdrukken. Het mooiste was nog toen ik op de drukke dag op het werk Cindy een mail in het Nederlands stuurde, en ik had het echt niet door totdat ze me terugmailde: 'Anke, your e-mail is in Dutch! I think you're trying to ask me something about a spreadsheet' (ik heb er honderden) 'but I don't know which and what! How hilarious!' O dat was echt geniaal, wat hebben we daarom gelachen!
Een goede opsteker is wel dat al een aantal keer verbaasd werd gereageerd dat ik Dutch was, ze dachten Brits of Australisch. Ben ik toch vrij vloeiend kennelijk en heeft mijn moeite om geen Nederlands-Engels accent te krijgen toch goed gewerkt!:D *kind of proud*

Nou, genoeg indrukken. Nog even wat fun things die we hebben ondernomen!
3 weken geleden was het hier StarSpangledBanner festival: viering 200 jaar nadat het Amerikaanse volkslied is geschreven. Dit gebeurde nav het feit dat de Amerikaanse vlag (destijds nog 15 strepen en sterren) nog steeds over Fort McHenry in Baltimore wapperde ondanks dat de Britten hadden geprobeerd Baltimore (de belangrijkste havenstad van de USA destijds) te veroveren, nadat ze Washington al hadden platgebrand en de president verjaagd. Oftewel, missie mislukt, Amerika nog steeds onafhankelijk en dus een volkslied! Dit was een supergroot festival met in het weekend oa een airshow met Amerikaanse straaljagers en een supergrote vuurwerkshow! De airshow viel wat tegen, ook vanwege dat het uiteraard net die dag regende, maar 's avonds was het weer prachtig en helder en waren we bij Fort McHenry aan het luisteren naar allemaal (enigzins patriotistische) muziek, waaronder van de Amerikaanse variant de Nederlandse Marinierskapel, dus een superorkest! Uiteraard eindigde dit met het volkslied, gezongen door Jordin Sparks, en het vuurwerk! O, wat was dit een geweldige show! Nog nooit zoiets meegemaakt en ook de mensen hier hadden nog nooit zo'n grote vuurwerkshow meegemaakt. Echt tof dat we er net nu zijn:) Was een erg geslaagd weekend!

Uit eten gaan dus ook al een aantal keer gedaan, oa ook Amerikaans, wat een vette troep soms zeg. Het is wel even lekker, maar meestal krijg ik de huge porties niet op. Toch nog wel echt even een graadje erger dan in Nederland! Dus, ook maar flink aan het sporten geslagen inmiddels. Afgelopen weekend ook, ik heb zaterdag 8miles gehiket met een meetup-group, een sociaal online netwerk om nieuwe mensen te leren kennen door samen dingen te ondernemen. Erg leuk! Hier ga ik zeker vaker samen dingen mee doen. We gingen zaterdag naar Catoctin Mountain park, zo'n 1,5 uur rijden hier vandaan. Nu besef ik me ook weer hoe groot de afstanden hier zijn; normaal in Nederland zou dat een echt dagje uit zijn en het halve land door. Hier is dit niet meer dan normaal. Prachtige hike gehad met mooie uitzichten en de herfstkleuren zijn fantastisch! Oja, Amerika heeft toch wel iets gevarieerdere natuur dan Nederland besef ik nu weer;) Aangezien het mooi zonnig weer was met een ideale temperatuur en geen regen, had het niet veel slechter gekund. I love autumn this way!
Zondag ook actief geweest: 2,5-3 uur mountainbike tocht at Schaeffer's farm, één van de topspots voor MTB in Maryland. Dit keer met JHOC, de outdoor club van de uni. Toffe selecte groep studenten, gratis!, superweer en supertocht:) Again, I love autumn:) Heb alleen nog nooit zoveel zadelpijn gehad haha. Maar snel aan wennen, want de volgende trip staat al gepland!:)

Oftewel jongens, ik ben aardig aan de activiteiten geslagen. Want, het is nu nog prachtig weer en hier ben ik ook voor in de USA! Het weer is eigenlijk aldoor heel mooi geweest, af en toe beetje regen maar niet veel. Dus, ik heb niet te klagen. Als de herfst en winter net zo worden... dan geniet ik er zeker van.

Overigens komt deze tijd van het jaar verder ook niet slecht uit, want Halloween en Thanksgiving komen er ook aan, ben benieuwd hoe dat gaat! Ook Washington, New York, baseball, football en American shoppingmalls staan nog op mn to do list. Dan volgen daar ook foto's van natuurlijk.
En... last but not least... Martijn komt na mijn stage hier naartoe om samen met mij een tour naar de Niagra Falls, Canada en New York te maken, om daar Oud en Nieuw te vieren!:D Zoooo'n zin in!

Maar, dit duurt nog even dus voor nu ga ik ook zeker genoeg ondernemen. Ondanks dat ik jullie allemaal echt af en toe mis, moet ik vooral lekker gaan genieten, dus dat is mijn plan voor de komende tijd:D

Enjoy my photos, please don't hesitate to stay in contact, and, as this blog was quite long, I will try to upload a new blog sooner!


Big greetings and, 'like', lots of kisses to y'all, whatever ;)

Love, Anke

  • 07 Oktober 2014 - 07:47

    Ageeth:

    Wat een leuk verhaal Anke, super, ik zie het zo voor me! I wish you Lots of fun and kisses to you, my dear, xxxxxx your mum ;-)

  • 07 Oktober 2014 - 09:32

    Ben:

    Dank je,Anke.Wat een prachtige ervaring voor je.Beleef het,meid.

  • 07 Oktober 2014 - 10:23

    Marije:

    Wow, I wish I could be there with you! Sounds like a lot of fun sis. We miss you here, but I am glad you are enjoying being in the USA so much <3
    Lovee, your baby sister

  • 07 Oktober 2014 - 10:33

    Wim:

    Hey Anke, ik ben trots op je! En ook heel blij dat het je goed gaat en dat je er plezier aan hebt!! xxxxx, daddy.

  • 07 Oktober 2014 - 11:27

    Joke:

    Hi Anke, klinkt allemaal goed daar aan de andere kant van de wereld! Tip, probeer de saladbars in de restaurants die zijn vaak heeeeel uitgebreid!

  • 12 Oktober 2014 - 17:25

    Oma Ans:

    In eerste instantie konden we jouw verhaal niet openen,dus we hebben het nu pas gelezen met heel veel plezier. Wat een bijzondere tijd maak jij mee!! We zijn enorm trots op jou, als je dat maar weet.!
    Hé lijkt die brandweerauto op die uit de "Vijf brandweermannetjes"?
    Dikke kus. Oma Ans

  • 12 Oktober 2014 - 17:27

    Anke:

    Dankjulliewel!!
    Ja, oma, precies uit dat boek ja! En dan die met de grote ladder erop!
    Grappig he.

    Liefs, Anke

  • 12 Oktober 2014 - 21:31

    Opa JO:

    Lieve Anke ....wat een geweldige tijd beleef je daar in dat grote land.
    Maak er op alle terreinen een goed en nuttig gebruik van.
    Veel liefs van opa Jo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 22 Juni 2011
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 26504

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 13 Januari 2015

Stage wetenschap in Baltimore, USA

06 Oktober 2013 - 05 December 2013

Rondreis Indonesië

02 Juli 2011 - 02 September 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: