Hiking, Halloween, caving, football and more - Reisverslag uit Baltimore, Verenigde Staten van Anke Hodes - WaarBenJij.nu Hiking, Halloween, caving, football and more - Reisverslag uit Baltimore, Verenigde Staten van Anke Hodes - WaarBenJij.nu

Hiking, Halloween, caving, football and more

Blijf op de hoogte en volg Anke

14 November 2014 | Verenigde Staten, Baltimore

Hoi lieve allemaal,

Het is alweer een poosje geleden, dus laat ik jullie niet langer wachten en een update geven van mijn avonturen:) Het is helaas dus wel weer wat langer... Sorry! Maar dan heb je ook wat:)

Mijn stage gaat zo zijn gangetje. Ik heb nog maar iets meer dan 5 week te gaan en krijg (eindelijk!) grip op de zaken. Dat geeft een goed gevoel:) En, elke dag leer ik bij, dus ik ga niet alleen wat cultuur en reizen, maar ook wat research betreft met een heleboel nieuwe kennis op zak naar huis straks!
Anneline, een gezellige Nederlandse meid die al langere tijd aan ARVC onderzoek in Utrecht en Baltimore werkt, kwam 3 weken terug ook weer hier naartoe. Zij begeleidt mij ook, dus het is wel prettig af en toe even wat in het Nederlands te kunnen overleggen. Of uberhaupt even wat Nederlands;) Daarnaast is het ook een vrolijke, joy-bringing girl, dus dat is altijd goed! We hebben in ieder geval mooi wat lol met z'n allen daar op kantoor, naast het serieuze werken:)

De afgelopen 3,5 week heb ik weer een handjevol toffe dingen gedaan:)
Een deel van jullie heeft waarschijnlijk al wat foto's gezien van een supermooie hike in Shenandoah Park in Virginia, georganiseerd via een meet up groep. Redelijk zwaar, met name het eerste stijgende deel, maar wat was het het waard! Het weer was prachtig, niet te warm, niet te koud,een lichte frisse wind en een mooi zonnetje. En, vergeet niet de prachtige herfstkleuren! Elke week worden met name de beuken (geloof ik?) steeds roder en roder, wat een amazing kleurenpalet geeft:) De foto's heb ik hier en daar iets bewerkt zodat de kleuren wat meer waarheidsgetrouw zijn, maar dan nog kan het de werkelijkheid helaas niet nabootsen... You have to be here! Oja, we hebben ook een heel klein stukje van de beroemde Appalachian trail gelopen. Dit het langste voetpad van de USA, ruim 2100 mijl, van Georgia tot aan Maine. Er zijn veel mensen die dagtripjes doen op deze trail, maar er zijn ook rond de 500 mensen per jaar die de hele trail doen, wat zo'n 4-6 maanden duurt. Respect! Maar, ook onze hike was mooi:)
Op de terugweg bij een typisch Amerikaans bbq-restaurant gegeten, waar ze ook een shop hadden met zelfgemaakte producten. Best bijzonder:) Dan nog zo'n 1,5 uur over één en dezelfde snelweg jakkeren, heerlijk rustig, beetje dutje gedaan. Op de radio oude Amerikaanse detectiveseries:) I love die Amerikaanse snelwegen, relaxed rijden zonder teveel van rijbaan wisselen, want je hoeft niet per se rechts te rijden:)

Hetzelfde weekend ben ik met Rosie naar Towson, een suburb van Baltimore, geweest om even te shoppen. En ja, ook ik ben gevallen voor de charmes/populariteit van Abercrombie en Fitch... thuisgekomen met 2 nieuwe broeken, 2 shirts en een mooi wollen vest. Heb Martijn al even lief aangekeken of ie alsjeblieft zn koffer halfleeg wil laten zodat ie het resultaat van deze shopaholic kan opvangen bij de terugreis naar Nederland;)

Next weekend: Halloween! Ik was een 'sweet buccaneer', oftewel een vrouwen piraat/matroos, Rosie was catwoman. Samen op pad! Eerst een houseparty hier in de buurt, oftewel zo'n 30 man in uiteenlopende kostuums in één huis met trick en treats en drank. Gezellig, maar afgezien van de kostuums was het eigenlijk hetzelfde als wat in Nederland bij een verjaardag gebeurt.
Daarna naar Fell's point, een uitgaansbuurt. Uiteraard superdruk op de weg, heb me laten vertellen dat er mensen zijn geweest die 500 dollar voor een taxirit moesten betalen omdat de rate 10x zo hoog was en alles pokkelang duurde. En ja, als je dan dronken bent, dan ga je daar natuurlijk blindelings mee akkoord.. Mafkezen. Anyway, toen we eindelijk in een club waren, hadden we nog maar een klein uurtje om te dansen voorat de boel alweer zou sluiten. Het was een gekkenhuis op straat en dan zijn al die kostuums wel lachen en de club was hartstikke vol, gezellig en met goede muziek:) Dus, we had fun! Helaas zijn de mannen in Amerika over het algemeen minder terughoudend op de dansvloer dan in Nederland, dus nogal veel man van me af moeten duwen. Irritant! En ik begrijp ook nog steeds niet waarom men de boel sluit om 2 uur als het zo ontzettend druk is. Wat dat betreft: geef me Groningen maar;) Niet dat ik daar veel op stap ging, maar als je ging wist je wel dat je kon gaan wanneer je maar wilde.

De dag daarna nog Grieks gaan eten ergens, en toen kwamen we toevallig nog een vriend tegen, waarmee we daarna nog even een drankje hebben gedaan:)
Zondags zijn we ook nog gaan wijnproeven bij een lokale wijngaard. Stond erg goed bekend en het smaakte ook erg goed. Ook de 'ambiance' was erg sfeervol: in 'a cosy barn' met groovy live music. En dan kon je nog Grieks eten halen buiten. Het was zo gezellig en warm binnen dat we de rondleiding over de wijngaard in de gure wind hebben geskipped;)

Afgelopen weekend weer een heel leuk weekend gehad. Zaterdag met JHOC gaan caven in West Virginia, oftewel spelonking oftewel een grot in. Lekker modderig, in overalls met mooie helmen en lampjes en dan mooi wat klauteren en half slapen op de vloer van de grot. Had het nog nooit gedaan, maar was een bijzondere ervaring! Was me te kort en bijna te makkelijk ondanks wat uitdagende stukjes (niet voor claustrofoben!). Wie weet ooit nog weer een keer:) Was ook weer erg gezellige groep mensen. Nadien naar een ijszaak gegaan, dit keer erg goedkoop maar o zo goed. Oja, ik had een 'small', wat eigenlijk 2 bolletjes zou beteken, maar het waren er zo'n 4. Dat kreeg ik dus nooit op... Die Amerikanen, ongelofelijk!
Zondag stond er dan het volgende toffe op het programma waar ik lang naar uitgekeken heb: footballgame in de NFL, oftewel soort eredivisie! Toevallig was één van de meiden van caving er ook:) De Ravens aangemoedigd in het prachtige M&T Bank Stadium (zo'n 70.000 plaatsen!). Direct bij binnenkomst al zo'n mooie sfeer, precies zoals ik had verwacht van Amerika. De cheerleaders, de verkopers tussen de rijen, de constante muziek en uitbundige commentaren tussendoor:) En dan zaten we ook nog eens in de 'section of the game', oftewel een kans van 1 op 200 ofzo en kregen we een Ravens vlag. Uiteraard de hele wedstrijd (ok, misschien een kwart:P) ermee staan wapperen om 'ons' team aan te moedigen. De wedstrijd werd halverwege een beetje saai, gebeurde weinig, maar precies toen wij dachten: nu gaan we weer wat moois krijgen, kregen we 2 touchdowns. Jaja, ik ben bijna een prof in football regels nu, snapte er eerst de ballen niet van. Uiteraard gewonnen ^^ en vrolijk huiswaarts gegaan:)

Door de week ben ik nog wel eens in wat restaurantjes met vrienden/huisgenoten te vinden. Maak over het algemeen vrij lange dagen, dus zo heb ik leuke gezellige avondjes na een lange dag werken, leer ik nieuwe mensen kennen en eet ik elke dag wat anders. Aziatisch, Indisch, Amerikaans, Mexicaans... noem het maar op:) Tot nu toe erg goed bevallen, al moet ik wel wat op de centen letten haha.
Zo zijn Rosie en ik laatst samen met wat jongens die ook op mijn verjaardag waren naar een leuke kroeg in Fell's Point gegaan, waar ze een pubquiz hadden! Uiteraard wel een heleboel vragen over Amerika, waar ik niet zoveel mee kon, maar de inschattingsvragen waren we redelijk goed in. Daardoor hadden we als prijsjes toch nog best wat drankjes gekregen, dus dat was oppassen geblazen voor de volgende werkdag ;) Gezellig was het in ieder geval zeer zeker! Op de terugweg lyft-rit met een Schot achter het stuur met geniale humor: priceless!
Begin deze week had ik een spontaan dinertje met Jacob, another nice guy die ik ontmoet had op mijn verjaardag. Hij woonde toevallig dicht in de buurt van het ziekenhuis, dus kon mij mooi ophalen met z'n auto, chill! En goedkoop maar heerlijk aziatisch eten! Hij was nogal verbaasd over het feit dat in Nederland, en dan met name Friesland, in de winter nog wel eens van dorp naar dorp geschaatst kan worden. Hier in Baltimore doen ze dat bijna alleen indoor. Misschien dat we dat ergens deze winter nog zullen doen:)
Gisteren zijn Anneline en ik naar happy hour gegaan, wat hier ongeveer betekent avondeten en/of drankjes iets goedkoper, en dan meestal van 4 tot 7. Tijdstip en inhoud dus wel even iets anders dan wat ik van de Groningse happy hours gewend ben. Samen met haar en wat van haar vrienden naar Brewers Art geweest, een populaire bar onder JHU studenten. Leuke nieuwe mensen leren kennen (bijna allemaal Nederlanders en ook in de geneeskunde) en erg gezellige avond gehad! Voordeel van vroeg happy hour is dat je ook redelijk op tijd thuis bent en de volgende dag fris en fruitig weer aan het werk kunt:)
Voor de rest ga ik zo nu en dan eens naar de sportschool voor een goede work-out:) En afgelopen week ben ik ook naar de film Gone Girl geweest met Meet Up:)

Baltimore laat steeds meer van zich zien. Het is echt een verborgen zwaan. Er wordt vaak kwaad gesproken over de criminaliteit, maar als je weet waar je niet moet komen en wanneer het gevaarlijker wordt, is er weinig aan de hand. In mijn buurt rijden patrouillewagens van de JHU rond en ik heb al een keer een rit van hen naar huis gekregen met slechts een afstand van 3 blokken, gewoon om iets veiliger te zijn 's avonds laat. En toen ik een keer een 'normale' bus ipv een shuttle wilde pakken in de buurt van het ziekenhuis, had ik ook heel snel door dat ik dat maar beter niet kon doen. Dus, die veiligheid zit het wel goed mee, maak je geen zorgen:)
En er zijn zoveel wijken waar ik doorheen ben gereden waarvan ik dacht: o dit is mooi, hier wil ik nog wel een keer een middag/avond doorbrengen. Teveel te zien, te weinig tijd...

Komende zaterdag vlieg ik naar Chicago voor 5 dagen, voor een congres waar onze werkgroep ook presenteert, en natuurlijk some sightseeing. Chicago schijnt een coole stad te zijn, dus ben benieuwd! Qua overnachting heb ik het 'airbnb'en leren kennen, in dit geval voor mij een soort middenweg tussen een hostel en couchsurfing. Goedkoper en lijkt me erg gezellig. Ik slaap in de 'Harry Potter' kamer, aka bezemkast;) We zullen zien!

Ok, dat verhaal was alweer veelste lang haha. Desondanks hoop ik dat jullie het met plezier gelezen hebben. Ik besef me nu ik dit allemaal opschrijf pas hoeveel ik heb gedaan haha. Ben benieuwd wat er nog meer op mijn pad komt.

Tot snel!

Liefs, Anke


  • 14 November 2014 - 08:59

    Ageeth:

    Lieve meid, wat heb je het leuk daar! Ik hoef je geen gezelschap te houden, helaas ..;-) tot Skype! Xxx mam

  • 14 November 2014 - 10:21

    Ben:

    Kijk uit voor de kleinkinderen van Al Capone...

  • 16 November 2014 - 17:07

    Ans:

    Hé Anke, wat kun je heerlijk schrijven! Ik heb genoten van je verhaal.
    Liefs van ons. xxxx


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 22 Juni 2011
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 26552

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 13 Januari 2015

Stage wetenschap in Baltimore, USA

06 Oktober 2013 - 05 December 2013

Rondreis Indonesië

02 Juli 2011 - 02 September 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: