Eerste indrukken en vakantie vieren! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Anke Hodes - WaarBenJij.nu Eerste indrukken en vakantie vieren! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Anke Hodes - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken en vakantie vieren!

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

21 Oktober 2013 | Indonesië, Batavia

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik op de kop af 2 weken in Indonesie, hoog tijd dus vor een blogupdate! Jullie hebben er lang op moeten wachten, maar nu heb ik jullie natuurlijk ook wat te vertellen, dus hopelijk zullen jullie dit verhaaltje met plezier lezen:)

Gewapend met backpack stapte ik 6 oktober op het vliegtuig. De reis was zeer vermoeiend. Gelukkig zijn de taxichauffeurs en porters op het vliegveld van Jakarta een stuk vriendelijker dan in Kameroen het geval was, en hoef ik niet zoveel moeite te doen mn eigen bagage te kunnen dragen. Bovendien had ik een heus ontvangstcomite: Joke met hun eigen driver, Henry! De jetlag is vervelend mMaar, ik ben aangekomen en wel op een hele mooie plek! Joke en Michael hebben een prachtig groot huis, met een mooi slaapkamer met 2persoonsbed en eigen badkamer voor mij :) Er is een veranda, oftewel 'de balihut', met een mooi zit/ligbed en een zwembad in de tuin met bananenplanten, mango- en papayabomen. Een heerlijk onderkomen dus om eens goed vakantie te vieren! Ze vinden het allemaal erg leuk dat ik er ben en hun andere personeel, Warsi (kokkin), Tinie (schoonmaakster) en Diro (tuinman/bewaker) is erg lief.

De cultuurshock is niet zo groot. Veel lijkt op Kameroen: druk chaotisch verkeer, veel kraampjes langs de weg (hier: kakalima), starende blikken, enorme verschillen tussen arm en rijk. Nou is het verkeer hier wel 'a very big issue': er is veel te veel verkeer, als je de 20km/h gemiddeld in Jakarta haalt heb je het rustig! Ze houden zich trouwens wel aan stoplichten. Maar, hun knipperlichten gebruiken ze te pas en te onpas, net als de claxon haha.
Wat ook echt anders is, is de temperatuur. Het is hier standaard boven de 30 graden, ook 's nachts komt het daar amper onder. Af en toe overvalt de warmte me dan ook behoorlijk, echt wennen!
Verreweg de grootste religie hier is de islam, met als gevolg dat je minstens 5x per dag ontzettend veel minaretten hoort schallen, en dat begint al om 04:00 uur 's ochtends. Ben blij met mijn oordoppen!

Qua cultuur is de toiletgang ook bijzonder, hangen boven een gat en afspoelen met de LINKERhand met water, zonder wcpapier en vervolgens doorspoelen met een schep water. Daarom zullen ze, als jij als blanke ze ziet koken/bakken, een plastic zak om de linkerhand doen...
Nog zoiets: men geeft hier niet zomaar toe iets niet te weten of te hebben gedaan; dan zeggen ze of ' nog niet', om ze wijzen je bijv. gewoon zomaar een weg of verzinnen een antwoord. Daarentegen geloven ze wel alles wat de ander zegt, wat voor bijzondere taferelen kan zorgen!

Het eten hier begint ook goed: de eerste avond hebben we soto ayam (soep met kip) gehad, een klassieker, heerlijk. En mijn buik houdt zich prima staande:) Men eet hier de hele dag door rijst of noedels, maar bij Joke en Michael thuis maken ze zelf brood. Maar, de vele rijst-, noedelgerechten en Indiase curry's zijn heerlijk. En lekker gekruid, je kunt het zelfs zo pittig maken als je wilt. Dus, Martijn, je kunt je uitleven!;)

Deze twee weken heb ik over het algemeen ontzettend veel gerelaxed en nog niet zo heel veel gedaan. Lezen, zwemmen, slapen, eten, nog meer lezen (inmiddels 3 boeken uit), nog meer zwemmen, af en toe de deur uit, Lucy en Ellen ophalen van school, nog meer eten en zwemmen... Zie, heel gevarieerd;) Maar, het is wel echt vakantie vieren! En je past je tempo aan aan de warmte, je moet wel. Ik ben dus ook sneller moe en inmiddels heb ik een dagritme van rond half 11 slapen en om 7 uur op, best netjes al zeg ik het zelf;)

Samen met Joke ben ik in Jakarta naar de dierentuin geweest, Ragunan, een van de weinige echt groene grote stukken in Jakarta. Het is dan ook, naast een dierentuin, ook een park om gewoon tot rust te komen, te picknicken en bijv. te hardlopen, waarvoor men dan ook geregeld ongeveer 10.000 roepia entreegeld (minder dan een euro) voor neertelt. We hebben erg gelachen met z'n tweeen, vooral ook om supergrote vleermuizen die die ochtend hangend/slapend in hun voliere een ongecensureerd prachtig beeld lieten zien (ja mannen, je weet wel...) geweldig! Maar ook de vele andere vogels en het orang oetanstel hebben we bewonderd. Orang oetan is trouwens het Bahasa-woord voor ' bosmens', nooit geweten!

Dat is nog zoiets, de taal. Een paar woordjes heb ik inmiddels onder de knie, maar voordat we gaan reizen moet ik me daar misschien nog even op storten. Engels kunnen hier niet veel mensen. Dat wordt handen en voeten werk... Martijn, misschien moet je ook ff wat opzoeken alvast haha.

Ook heb ik al diverse shoppingmalls hier van binnen gezien. Dit is wel bijzonder: ze zijn supergroot, zo modern als wat en worden veelal bewaakt. Je ziet hier ontzettend veel etniciteiten rondlopen (al blijft het wel gek om als Europeaan duidelijk de minderheid te zijn tussen al die Aziaten!) en iedereen wordt door eigen chauffeur afgezet voor de ingang. Alleen de rijke Indonesiers zul je hier tegenkomen! Nu is Jakarta gemiddeld gezien sowieso duur, heb hier nog gekeken naar harembroek of jurk, maar dat kan ik beter doen in bijv. Yogjakarta. Het is ook nog de bedoeling deze week nog naar een traditionele markt te gaan:)
De traditionele klederdracht is hier 'batik', een techniek waarbij men met wax op een stof tekent, vervolgens kleurt, waarbij de plek van de wax 'schoon' blijft. Vervolgens was je de wax eraf en kun je opnieuw beginnen,waarmee je dus verschillende kleuren en patronen over elkaar heen kunt plaatsen. Bijzonder! Je ziet het hier overal! Hoop dat ik een mooie jurk oid mee kan nemen hiervan als souvenir:). Deze week willen we nog naar het batik-museum en de stoffenmarkt.


Vorige week zondag t/m woensdag zijn we op vakantie geweest naar de zuidkust van Java, vlakbij Pelabuan Ratu aan een baai van de Indische Oceaan. Paar prachtige dagen gehad, we hadden een mooie bamboehuisje met een eigen bbq en een houseboy, uitkijkend op een zwart (schoon) lavastrand met eigen bamboe strandhutje en een prachtige zee! Het huisje was sfeervol, het zwembad lekker en het strand prachtig. Ik heb nog gezwommen in de zee, al moet je wel constant de golven in de gaten houden, want de stroming is er sterk en de golven hoog (meter of 3). Twee van de drie avonden heeft onze houseboy verse vis op de bbq klaargemaakt met rijst en groente (met of zonder chiliepeper;)), heerlijke maaltijden! Zo ga ik nog eens echt van vis houden, vaker zoiets eten straks tijdens reizen!

Dinsdag 15 oktober was hier het slachtfeest, na de Ramadan het grootste Islamitische feest. In de aanloop hier naartoe was de hoeveelheid gezang van de moskeeen al flink toegenomen, met een hoogtepunt de nacht van maandag op dinsdag: vrijwel non-stop gebeden en gezongen, niet zo goed voor je nachtrust! Het is daarentegen wel weer heel mooi om te zien hoe iedereen die dag op zijn best gekleed gaat om vervolgens de mannen voor de vele moskeeen mannelijke geiten, koeien en schapen te laten slachten en die het vlees te verdelen over de bevolking van het dorp/stad.
Diezelfde dag hebben we ook de Cipanas, oftewel hot springs bezocht in de buurt van the Ocean Queen Resort (waar we verbleven). Om 7 uur 's ochtends in onze kleding hier een douche genomen in een zwavellucht, je voelt je zowaar hartstikke schoon nadien! Bikini's e.d. en publique worden hier niet zo gewaardeerd, dit wekt schaamtegevoelens op. Maar ach, het is warm zat dus verkoeling van de kleren is niets mis mee! En je bent sowieso een hele bezienswaardigheid als 'bule' (blanke), erg grappig!

De reis terug naar Jakarta was prachtig. De heenweg hadden we de kortste route genomen, maar deze was zo druk dat we over 150km zo'n 7 uur hebben gedaan, en dat is erg vermoeiend. De terugweg hebben we daarom een weliswaar langere route gepakt, maar wel een veel mooiere! Langs de kustlijn, dwars door de bergen en dalen. Prachtige plaatjes! Veel slechtere weg, en dus was de gemiddelde snelheid niet beter, maar de natuur en de mooie plaatjes in de bergdorpjes maakten een heleboel goed. Wat ik vooral bijzonder vond waren de vele ambachten die hier nog gewoon uitgevoerd worden, zoals een baksteenfabriek, houtverwerking, steengroeve, palmolieindustrie en natuurlijk het verbouwen van een heleboel gewassen, waaronder rijst! Helaas worden de rijstvelden steeds meer verlaten vanwegen productie elders, maar gelukkig hebben we nog een paar hele mooie rijstvelden ' in bedrijf' gespot onderweg!

Oftewel, de plaatjes van Indonesie uit reisgiden doen zichzelf langzaamaan steeds meer recht aan: de sofa op de veranda van Joke en Michael, palmstranden met rotsen en bamboehutten, de vele bamboehutten in de bergen, de rijstvelden, de werkende mensen in de rijstvelden... het is echt Azie! And I love it!

Afgelopen zaterdag was ik jarig en heb ik dat, lekker rustig, met de familie hier gevierd. Was gezellig:)

Nou inmiddels heb ik alweer ontzettend veel verteld... dus zal mijn mond weer eens houden;)
Komende week ga ik als het goed is nog naar de vuilnisbelt, even een totaal andere (indrukwekkende) wereld, waar we met kinderen op een schooltje daar gaan knutselen. Verder zullen we nog wat kleine dingen ondernemen, maar zal ik ook vooral nog meer uitrusten, genieten van het mooie weer, het lekkere eten en heerlijk vakantie vieren;) En dan, heerlijk op reis met Martijn! Ik kijk er naar uit, al zal ik het relaxte huis hier wel missen... ;)


Liefs, en tot horens:)

Anke

  • 21 Oktober 2013 - 15:46

    Opa Ben:

    Dank je,Anke.Ik blijf je met belangstelling volgen.

  • 21 Oktober 2013 - 18:24

    Ageeth:

    Lieve anke, mooi verslag, leuk om te lezen. Je hebt dus nog veel meer te vertellen dan op skype! Leuk, xxx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 22 Juni 2011
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 26573

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 13 Januari 2015

Stage wetenschap in Baltimore, USA

06 Oktober 2013 - 05 December 2013

Rondreis Indonesië

02 Juli 2011 - 02 September 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: