Yogya - Bromo/Ijen - Pemuteran - Ubud - Gili Air - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Anke Hodes - WaarBenJij.nu Yogya - Bromo/Ijen - Pemuteran - Ubud - Gili Air - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Anke Hodes - WaarBenJij.nu

Yogya - Bromo/Ijen - Pemuteran - Ubud - Gili Air

Blijf op de hoogte en volg Anke

21 November 2013 | Indonesië, Gili Air

Lieve allemaal,

Jullie hebben weer lang moeten wachten, maar we hebben eindelijk weer even tijd en een plek gevonden om een verhaaltje te typen. In de afgelopen 2 weken hebben we ontzettend veel gedaan en gezien! Foto's moeten wachten tot we thuis zijn, kost teveel moeite.

In Pangandaran hebben we na het bodyraften nog een intro-lesje surfen gedaan: mooie oefengolven en binnen 2 uur stonden we allebei op de plank te surfen! Erg leuk om te doen, al hield Anke er wel behoorlijk kapotte handen aan over. Martijn daarentegen deed geen ' monkeystyle', maar wilde direct professioneel doen, waardoor hij zijn balans wat vaker kwijtraakte maar z'n handen wel heel liet haha. Ook hebben we in Pangandaran nog het Nationale Park bezocht, waar veel (brutale) apen en vleermuizen in grotten te zien waren, mooi om te zien!

Bij ons mooie hostel in Pangandaran hebben we een treinticket geregeld naar Yogyakarta. Op 5 november zijn we hier gekomen, treinreis ging soepel, fijn even geen hobbelige wegen te hebben. Yogya vonden we allebei een erg fijne stad. Erg ingesteld op toeristen: misschien wat toeristisch en duurder, maar wel makkelijk qua communicatie zo! We hadden een erg fijn hostel, Andrea Hotel, met een Zwitserse eigenaar, die heel behulpzaam was.
In Yogya hebben we een trip naar de Borobudur gemaakt met Jasper en Jolien, een ander Nederlands stel dat we in Pangandaran hadden ontmoet. Ook zijn we op de fiets naar Prambanan geweest, een mooie uitdaging, fietsen in de stad, maar wel leuke belevenis! Beide trekpleisters waren erg indrukwekkend, foto's zullen jullie snel zien! In Yogya hebben we nog het paleis bezocht, wat we wat minder vonden. Ook zijn we naar het Ramayanaballet geweest in het centrum, bijzondere manier van dansen en hele mooie kleurige kostuums. De moeite waard!
Verder hadden we ons ontzettend te goed gedaan aan de (supergoedkope) McDonalds, waar we ineens veel zin in hadden en hebben we nog een dag gespendeerd bij de locals, batikcursus! Erg leuk en inspannend werk, het resultaat is voor ons beginners best aardig ;).

Vanaf Yogya hebben we een tour geboekt naar Bromo en Ijen per bus. Erg getwijfeld of we niet met de trein zouden gaan via Surabaya, omdat de busreis erg lang en hobbelig zou worden, maar dit vonden we uiteindelijk het makkelijkst te regelen. Reis was lang, maar verliep vrij soepel:) Ook weer genoeg leuke andere backpackers ontmoet:)
Bij Bromo zijn we 3:30 vertrokken, gewandeld naar een uitzichtpunt voor de zonsopgang. Erg koud, hadden thermokleding aan. Maar de sunrise was PRACHTIG! Uur lang gewoon zitten genieten van het uitzicht :). We hebben een dag langer geboekt om uit te rusten en zijn na nog wat extra uurtjes slaap 's middags naar de krater gelopen. Nu was alles een stuk rustiger dan 's ochtends naar de krater met al die toer-toeristen. Bromo-vulkaan was een best steile klim en de zwaveldampen waren vrij sterk, dus zijn er niet lang gebleven. Weer sloeg ook om..

Martijn was in Yogya paar dagen ziek geweest, en kreeg hier bij de Bromo-vulkaan weer last van, erg vervelend:(. Weer koorts, maar hij voelde zich goed genoeg om 12 november naar Ijen-plateau verder te reizen. Bijzonder natuurgebied, letterlijk in the middle of nowhere een hotel bij een koffieplantage. Eerst wilden we de ' blue fire' zien, maar omdat Martijn wat extra slaap nodig had, hebben we dit helaas moeten skippen. Nu zijn we om 4:00 vertrokken naar Ijen, na een beste ruzie met de chauffeur omdat hij niet weg wilde zonder dat wij veel meer zouden betalen dan de bedoeling was. We hebben een compromis gesloten en dus liepen we om 6 uur de berg op naar de Ijen-krater en het meer. Mooie tocht en qua temperatuur prima te doen. Onderweg kwamen we allemaal sulphur-miners tegen, deze mannen gaan de krater in om zwavel te verzamelen en moeten dan voor 700 rp/kg (!) 70-80kg weer tegen de kraterwand omhoog tillen en de berg afdragen. Ongelofelijk, wat een werk en zo weinig betaald. Respect voor deze mannen!
We hebben weer een prachtig uitzicht gehad op het (turquoise) meer en de krater, bijzondere kleuren en een prachtige omgeving!

Om 8 uur zaten we weer in de bus, nu richting Ketapang, de havenport naar Bali. Met de ferry naar Bali overgestoken en doorgereisd naar Pemuteran, een strandplaats aan de noordkust van Bali.
Bali is compleet anders dan Java, met name zie je hier overal shrines en kleine en grotere tempels, de ene nog mooier dan de ander. Amper moskeeen te zien hier, vrijwel iedereen is Hindoestaan. Op Bali is er bijna geen plek te vinden zonder toeristen, wat zo z'n voor- en nadelen heeft. Duurder, maar makkelijker te bereizen!

In Pemuteran hebben we heerlijk 5 dagen vertoefd, grotendeels gevuld met duiken! Anke ging voor het eerst duiken en het beviel erg goed en ze was een ' good student' . Martijn was een dag later weer fit genoeg om ook te gaan duiken, na 6 jaar niet gedoken te hebben. Hij had er erg veel zin in! De riffen hier zijn prachtig, worden goed beschermd door 'the reef gardeners' van Reef Seen resort, waar we ook verbleven. Gerund door een Australier en we hadden Britse instructeurs. Erg enthousiaste en grappige mensen om te leren kennen, we hebben een superleuke tijd gehad! We zijn te bewonderen op een onderwaterfoto op Facebook, hebben de foto's ook meegekregen, dus een prachtige herinnering!

Na Pemuteran met een shuttle bus doorgereisd naar Ubud, de culturele hoofdstad van Bali. Hier hebben we een mooie downhill mountainbiketour gedaan door het Balinese binnenland, met bezoek aan een typische familycompound, enkele tempels, en natuurlijk rijstvelden! Enkele modderige voeten overgehouden, maar erg leuke dag gehad! Ook zijn we nog wezen raften op de Ayung-rivier, alweer met een Nederlands koppel, haha. Die komen we hier echt zat tegen. Ook hier echt veel plezier beleefd, we hadden een guide die wel van grapjes hield;)

Gisteren zijn we dan ten slotte vanaf Ubud naar Gili Air vertrokken, mooi prijsje geregeld via ons hotel en de terugweg zelfs via een slinkse weg nog even wat van de prijs afgehaald (jaja, we leren er wel wat van hier).
Nu zitten we op Gili Air in de accomodatie Gita Gili, bamboo bungalowtje vrijwel naast het strand. Het weer was gisteren nog niet zo mooi, maar vandaag al behoorlijk wat zonuren naast een azuurblauwe zee gehad. De riffen hier zijn iets minder mooi dan in Pemuteran, maar het zeeleven is er niet minder om: nog steeds ontzettend veel kleurrijke vissen:)
Morgen start Anke met haar Open Water Dive course bij Manta Dive, ze heeft de smaak te pakken. Martijn gaat met z'n Advanced OW bezig, daarbij o.a. tot 30meter duiken, een nachtduik en navigeren onder water!

Dus, we zitten hier nog een aantal dagen en genieten (opnieuw) van zon, zee en strand! Daarna misschien nog Lombok, en anders nog een tijd op Bali wat rondreizen en genieten van nog meer stranden, cocktails, surfuurtjes en misschien een party, voordat we terugvliegen. We moeten zeggen dat het koude weer en de Sint-happening in Nederland compleet aan ons voorbij gaan. Het zal dus wel een grote stap zijn over 2 weken weer terug te gaan!

Nou, dat was weer een heel verhaal, maarja, wat wil je ook na 2 weken flink toeren...;)

Tot Whatsapps (als de Wifi hier het ooit nog gaat doen..) en anders tot horens!

Liefs,

Martijn en Anke

• 21 November 2013 - 18:41

Ageeth:

Dat is weer een mooi verhaal, leuk !

• 22 November 2013 - 22:30

Ida:

Hallo Anke ,
    Leuk te lezen dat jullie op plekken zijn geweest waar wij ook waren.in pangandaran bijv. Wij zaten in een hotel vlak aan het strand. Een jaar of 6,7 geleden was hier ook een tsunami met veel slachtoffers, een begraafplaats op die plek was indrukwekkend. We hebben hier ook een boottocht gemaakt in kano's door een natuurpark. In yogjakarta waren we ook. Dan de bromo vulkaan en Ijen met zijn zwavelmeer en zwaveldragers. Ik vond dat prachtig. Op Bali waren we maar twee dagen als doortocht naar Sulawesi. Dat was ook geweldig. Ik wens jullie nog veel genieten. Lieve groet.