Alweer een week voorbij! - Reisverslag uit Akum, Kameroen van Anke Hodes - WaarBenJij.nu Alweer een week voorbij! - Reisverslag uit Akum, Kameroen van Anke Hodes - WaarBenJij.nu

Alweer een week voorbij!

Door: ankehodes

Blijf op de hoogte en volg Anke

10 Juli 2011 | Kameroen, Akum

Hoi allemaal,

Zoals beloofd, hierbij weer een verhaaltje van mij. De afgelopen dagen hebben we weer veel dingen gedaan en meegemaakt.

Gistermiddag zijn we naar de stad gegaan om stof te kopen voor onze Afrikaanse jurken. Ik laat er twee maken en ik ben er heel erg benieuwd naar! Gisteravond zijn we met twee zusters uit het ziekenhuis naar een club gegaan in Bamenda, dat was echt super gezellig! Er was een kerel die met mij wilde trouwen hahaha echt niet normaal, maar ok:P Gelukkig kan ik heel blij zeggen dat ik al bezet ben:D

De mentaliteit van de Afrikanen hier is zo anders. Ze zijn allemaal vet relaxed qua tijd enzo. Gister bijv hebben we 2,5 uur staan wachten op iemand die zei dat hij er om 10 uur zou zijn om ons naar de stad te brengen, maar hij kwam maar niet. Uiteindelijk zijn we zelf maar met de taxi gegaan. Zo gaat eigenlijk alles hier.

Qua stage en ziekenhuiszorg en alles hier: we hebben in Nederland echt helemaal niets te klagen. Het is echt ongelovelijk met wat voor dingen de mensen hier al blij zijn. Niets geen luxe (wel veel mobieltjes maar das dan ook alles), alles hergebruiken en bijna iedereen leeft voornamelijk op straat. Of tenminste, dat is wat wij zien. Het is dan eigenlijk niet te geloven dat wij in Nederland zoveel te eisen hebben en zoveel willen vooral. We kunnen hier inderdaad een hoop van leren. Ook wat betreft de zorg en steun die alle medewerkers in het ziekenhuis hier aan de patienten geven, als ze dat kunnen (want veel dingen kunnen gewoon niet), zoals met dat bidden. Wat dat betreft heeft pap zeker gelijk.

Het heeft weinig zin alles precies te vertellen wat we hier meemaken in het ziekenhuis, maar ik kan jullie wel vertellen dat ik nu een operatie van een blinde darm heb gezien die wel goed verliep, al ging het nog steeds heel anders. De middelen die ze hier hebben zijn gewoon heel schaars. De artsen weten vast veel, maar kunnen weinig met die kennis.

Heel lang heb ik nog gepraat met een assistent-dokter (een gespecialiseerde verpleegkundige) over de verschillen tussen Nederaldn en Kameroen. Dit was erg leuk.

Ook hebben we een een dag gezien waarop lichamen begraven werden, de mense waren daarbij allemaal heel mooi gekleed.

Hmm, er is zoveel te vertellen, dat ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen en de tijd die ik hier heb werkt me op de zenuwen.

Ohja nog een ding, al moet mam dat miss ff niet lezen;) 's Avonds rijden is vooral onveilig omdat iedereen drinkt, ook als ze moeten rijden. Zo ook onze eigen chauffeur. Hij tankte flink wat biertjes naar binnen en dat was te zien in de auto. het zal voor Kameroeneze begrippen nog wel meevallen, want de twee zusters hadden nergens last van, maar wij waren wel best bang in de auto. Akum ligt namelijk in de bergen, dus je kent die S-bochten etc wel. Daarnaast rijden ze gewoon keihard. Oftewel: probeer te zeggen dat je je ziek voelt enzo dan rijden ze iets langzamer, maar het helpt maar tijdelijk.. Ik had gehoopt te kunnen zeggen: nooit van mijn leven meer, maar helaas zit ik hier nog 8 weken dus het zal vast nog een keertje gebeuren.

Het blijkt dat ik het document van mijn reisdagboek niet kan lezen, want het is een docx bestand, stom! Volgende keer in het internetcafe zal ik zorgen dat ik wat stukjes hieruit kan kopieren. Dit gaat sneller en dan kan ik beter en leuker wat dingen vertellen. Ik weet nu niet zo goed meer wat ik moet vertellen. Vandaag in ieder geval nog naar een supermooi meer geweest en voor het eerst echt moeite gehad in de auto om deze recht op de weg te houden door de slechte zandwegen die helemaal nat zijn. Dat was wel spannend maar ook wel weer cool. Het staat op de video. Ik heb heel veel foto's al gemaakt en filmpjes maar die staan niet op mijn USB. Ik zal kijken of ik hier volgende keer ook wat van kan plaatsen.

Voor nu zeg ik jullie weer even gedag. het kan nog wel even duren voordat ik weer wat laat horen. Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties (zie mijn reactie daarop), het doet me erg goed te horen hoeveel jullie met mij meeleven:) Ik ga nu weer, zullen even wat gaan koken en dan weer wat spelletjes spelen ofzo.

Miss you.

Much love, Anke

• 10 Juli 2011 - 18:00

Marije:

Klinkt wel indrukwekkend allemaal...! Ik las net ook even je reactie op onze reacties.. Natuurlijk leven wij allemaal met je mee!<3 Ik hoop echt dat je het er naar je zin hebt, dan voel ik me ook weer wat beter.
    Zorg goed voor jezelf, ik denk aan je!

Dikke kus, Marije

• 10 Juli 2011 - 19:20

Ageeth:

Lieve meid, fijn dat je geniet. Ik las in je sms dat je een leuke groep hebt, schrijven zij ook een weblog? hoe heten ze? ik hoop dat je blijft schrijven en besef hoe uniek deze ervaring is. Ik zal dan maar een extra gebedje voor je veiligheid doen... als je het niet vertrouwt moet je niet instappen of niet 's avonds op stap gaan hoor! ik hoop gauw weer te lezen en natuurlijk foto's te zien, maar ik vertrouw op geen bericht goed bericht. Iedereen vraagt naar je! ik kan nog heel veel tips en waarschuwingen geven maar die ken je wel, toch? xxxxxxx je mama

• 10 Juli 2011 - 20:19

Lotte:

Klinkt alsof je al iets meer geaard bent in het verre Afrika. Blijft heftig hoor, maar denk dat je wel heel veel leert van zo'n periode en zeker wat meer van de wereld leert kennen.

Ik vlieg morgen naar India, dus reageren gaat dan wat lastiger worden(blogs gaan niet aan mij besteed zijn vrees ik). Dus heel veel plezier en tot in september :)

Liefs,
    Lotte

• 10 Juli 2011 - 21:54

Opa Ben:

Lieve Anke,fijn dat je weer iets van je laatr horen.Ik kijk elke dag of er nog een berichtje is.
    Hou je goed,meid

• 11 Juli 2011 - 09:53

Opa Jo En Oma Ans:

Wij merken uit je verhaal, dat je het goed naar je zin hebt, beter dan enkele dagen geleden.
    Het is fijn steeds wat van je te horen, want je zit toch wel erg ver weg in een voor ons totaal onbekende omgeving.
    Daarom kunnen we ons best zorgen maken ....
    Kijk goed uit.... maar dat heeft je moeder al gezegd.
    Veel liefs.

• 11 Juli 2011 - 13:07

Danielle:

Hee Anke!

Zo te zien heb je al veel meegemaakt dus.. En ja we mogen idd blij zijn met de zorg die we hier in NL hebben! Veel succes & natuurlijk veel plezier! Ben benieuwd naar je foto's ;)

xxx Danielle

PS. Heb blok 4 gehaald met een 6.33! Dus nogmaals bedankt voor je hulp! Wist je studentnummer niet, maar je hebt vast een hoog cijfer!

• 11 Juli 2011 - 13:09

Danielle :

Oja, had je ook al gesmst, maar weet niet of je die daar kan ontvangen?

• 12 Juli 2011 - 10:28

Femke:

he anke wat eng allemaal hihi.
    veel plezier nog en zie je snel weer
    vind het leuk om te lezen wat je er allemaal mee maakt!

Liefs Femke

• 13 Juli 2011 - 14:22

Yvette:

Hee Ank,

Jeetje, wat een verhalen zeg!
    Ik ben blij dat je je plekje hebt gevonden daar, vind het super knap van je dat je dit gewoon maar eventjes doet!

Probeer te onthouden dat je alles wat je nu meemaakt, je dat bewust mee moet maken. Probeer dus niet teveel aan ons te denken en ons te missen:P
    Wij gaan nergens heen, dus geniet lekker van je tijd daar en dan zien wij je wel weer als je terug bent:D

Heel veel plezier daar nog,
    hou je taai,
    you can do it!

Liefs,
    Yvetje

• 14 Juli 2011 - 13:49

Niek:

Hee Anke,

Ik was nieuwsgierig hoe het je beviel in Afrika en je blijkt warempel een blog te hebben waar ik niets van afwist :P.

Het klinkt als een hele cultuurshock die je daar beleeft. De andere mentaliteit, de beperkte middelen en de andere gebruiken. Het lijkt er op dat je al met een hele andere blik naar ons land kijkt :). Maar wat een belevenis zeg! Ik ben benieuwd naar foto's.

Ik wens je nog veel plezier daar en groetjes vanuit je huis ;)

Niek

• 14 Juli 2011 - 13:59

Anke Hodes:

Hoi allemaal,

Tnx voor al jullie lieve reacties. Klopt ik ben al wat meer gewend, dus dat scheelt. Ik hou er alleen niet zo van dat als ik graag iemand even wil bellen ofzo, dat de verbinding dan niet meewerkt, maar ok het is niet anders. En het weinige doen op een dag is ook niet zo heel leuk, maar dat is ook niet anders:P Dat wordt hopelijk vanzelf meer! Ik kom erachter dat deze pagina niet standaard gelinkt is aan Facebook, wat ik wel dacht, maar ok. Als jullie vrienden/familie hebben die ook graag deze verslagen willen lezen, moet je ze maar even laten zien hoe ze hier in de mailinglist terecht kunnen komen! Yvette wat je zegt is helemaal waar, ik zal eraan denken. Gelukkig maar dat jullie er nog zijn als ik terugkom, want kan niet zonder alle vriendjes daar in Groningen hoor! Lotte, heel veel plezier daar! Door alle indrukken hier was ik alweer ff vergeten dat jij ook heel lang weg ging. Geniet van je reis! En Daan, je hebt mn sms inmiddels gekregen, ik heb dus tijdelijk een ander nummer. Kun je die evt aan Leo en Eddy ofzo doorgeven? Tnx!

Liefs van mij:)

PS: plaats zo een nieuw verslagje!