Twee weken bijna! - Reisverslag uit Akum, Kameroen van Anke Hodes - WaarBenJij.nu Twee weken bijna! - Reisverslag uit Akum, Kameroen van Anke Hodes - WaarBenJij.nu

Twee weken bijna!

Door: ankehodes

Blijf op de hoogte en volg Anke

14 Juli 2011 | Kameroen, Akum

Hoi lieve allemaal,

Allereerst, ik heb een reactie geplaatst op mijn vorige verslag. En, ook foto's! Die staan ook bij mijn vorige verslag. Ik hoop dat jullie hierdoor een beetje een idee krijgen van waar ik zit! Video's plaatsen lukt niet denk ik dus dat ga ik ook niet proberen. Dan maar zo!

Zoals jullie miss al wel weten, is het internet hier niet altijd veilig. Dit betekent dat Martijn voor mij een apart e-mailaccoutn heeft aangemaakt, en wel anke_in_kameroen@hotmail.nl. Deze mail zal ik voorlopig alleen maar checken (niet mijn gewone) dus dan weten jullie dat! Ik was namelijk gehackt op het andere accoutn dus daar heeft Martijn nu het wachtwoord van veranderd (hij heeft tenminste veilig internet:P). Dus, als je me iets persoonlijks wilt sturen, doe het naar deze e-mail! Het zou alleen wel kunnen dat deze e-mail ook ' gehackt' wordt en en dat er spammailtjes via worden verzonden. Het zou dus kunnen dat je die mailtjes krijgt, maar waarschijnlijk zien jullie dan wel dat het mailtje niet van mijj komt. Ik zal niet via de mail om geld vragen, dan weten jullie dat:)

Omdat ik niet zoveel tijd meer heb om een verslag te schrijven zal ik wat stukjes uit mijn dagboek kopieren en hier plaatsen. het hangt dus niet samen, maar dan hebben jullie wel een beetje een indruk:)

Maandag 11 juli
Vandaag had ik een nuttige dag! Ik ben begonnen bij outpatient (spreekuur) met bloeddrukken meten van de patiënten die op consult kwamen. Ik had dit twee keer geprobeerd op Irma en Anna, en het ging goed, dus ik had zoiets van ach ik moet het toch een keer leren op echt patiënten. Het ging goed! Ik kon me voor het eerst tenminste een beetje nuttig maken.

Hierna werd ik geroepen door Lionel, de assistent-dokter/gespecialiseerde verpleegkundige, om te komen kijken bij wound dressing. Er was een vrouw met een abces in de borst, die alweer opengesneden was, maar elke dag moest worden schoongemaakt. Ongelofelijk hoe groot zo’n holte kan zijn. Ik heb ook nog nooit een Afrikaan zien huilen, maar deze vrouw wel! Ik zei maar tegen haar om het gewoon te laten gaan, om zich er niet voor te schamen. Ik had al wel eens gehoord dat een abces enorm pijnlijk was, maar nu zag ik pas hoe pijnlijk het was. Ik assisteerde de verpleegkundige en stelde de vrouw hier en daar wat gerust. Het valt me op dat de verzorgers dat veel minder doen, deze verpleegkundige beaamde alleen telkens wat ik zei. Ik was blij haar te kunnen helpen. Ze vroeg me ook of ik er de volgende dag er weer bij was.

Even later kwam ik Anne-Floor tegen en toen zijn we samen weer naar de dressing room gegaan om Lionel te helpen. Toen heeft Anne-Floor bij een meisje hechtingen uit een geïnfecteerde wond in de voet gehaald en bij een oudere vrouw een vuile wond schoongemaakt. Dit vond ze erg leuk om te doen, gewoon om dat te mogen.

's Avonds hebben we voor het eerst hier aardappelen gegeten! Ik ben nu wel ongeveer vegetarisch, omdat we gewoon niet zo goed durven om op de markt vlees te kopen en ook niet goed weten hoe we dat kunnen bereiden. Je kunt niet, zoals in Nederland, vlees voorverpakt in filets e.d. in de supermarkt of op de markt kopen, dus dat maakt het lastig. Maar op de één of andere manier past mijn lichaam zich hieraan aan. Ik eet ook duidelijk minder en heb nu al een lossere broek geloof ik. Maar ik word er niet ziek van ofzo, dus dan vind ik het wel prima.

Dinsdag 12 juli
’s Avonds kwam er een nieuw meisje, Yvonne, met ons kennismaken. We hebben samen mie gegeten en daar na een gezellig avondje met z’n allen gehad.

Woensdag 13 juli
Vandaag werd ik weer gevraagd om bloeddrukken te meten, ben blij dat ik wat kan doen. Het was wel een kapotte stethoscoop dus hoorde niets... Dacht dat het aan mij lag maar was toch niet zo, toen maar even goede opgehaald.

Heb ook nog een besnijdenis van een jongen van 2 dagen oud gezien.. had ik nog nooit gezien en had ook niet nog bedacht dat dat hier vrij normaal was. Dit was best naar om te zien:( Zielige baby! Maar nja, kennelijk is het normaal..

Verder is er nog een reanimatie van een baby geweest, maar ik denk dat Anna (nu mijn reisvriend hier op waarbenjij, dus kijk daar naar!) daar meer over vertelt... Ook hebben zij en Irma een bevalling gevolgd, dus lees haar verslagje!

Zo dit was het wel zo'n beetje van de afgelopen dagen. Mijn tijd is nu ongeveer op dus ik ga afsluiten. Ik probeer dit ook nog ff op mn facebook te posten voor de geinteresseerden. Hopelijk kan ik jullie binnenkort weer wat sturen!

Liefs,
Anke

• 14 Juli 2011 - 14:51

Leonie:

Hee Ank!

Fijn om te lezen dat je al wat meer geaard bent :) Mooi om het allemaal van zo dicht bij mee te kunnen maken lijkt mij. En leerzaam natuurlijk (A)
    Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal ;)

Liefs

• 14 Juli 2011 - 16:31

Opa Ben:

Nu krijg ik echt een beeld bij al mijn denken aan en over jou.Dank je wel,Anke!Wel goed eten,he'.

• 14 Juli 2011 - 19:08

Ageeth:

Klinkt goed Anke! wees blij dat je het nog niet te druk hebt, dan kun je ook wat flierefluiten. Gisteren was er een programma over bevallen in Kameroen en natuurlijk daaraan gekoppeld een actie voor donateurs van Cordaid Memisa. Voor 10 euro kan een vrouw in een kliniek zoals die van jullie bevallen. Onvoorstelbare beelden! Ben blij dat jullie daar wat kunnen doen, al help je maar 1x een vrouw met pijn, dat is al geweldig, realiseer je dat goed. het lijkt miss nooit genoeg maar dat is niet zo! niet te slank worden hoor, dan zakt je broek van je kontje! de foto's zijn prachtig, we want more.... xxx mama

• 14 Juli 2011 - 19:48

Joost:

Hoi Anke.
    Wat een heftige gebeurtenissen allemaal daar. Ben benieuwd hoe het in Nederland zou zijn als ze het hier ook zo hebben als daar. Gelukkig hebben wij allemaal goed opgeleide artsen. Sorry dat ik zo laat reageer btw. Ik hoop dat je nog leerzame en leuke dagen tegemoet gaat.
    Groetjes van Joost

• 14 Juli 2011 - 20:41

Wim:

Hoi Anke,
    Prachtig die foto's. Bijzonder om jou daar in die totaal vreemde wereld te zien, terwijl het misschien voor jouzelf al een beetje gaat wennen. Ook wel grappig trouwens, al die Nederlandse studentes. Veel blond ... geeft een mooi contrast (hihi).
    Ondertussen draait het leven in Nederland gewoon door. Erg triest weer op het moment. (Hoe is dat daar overigens?) We krijgen wel zin in ons eigen zomertripje over een paar weken.
    Groetjes en veel liefs ... xxx papa

• 15 Juli 2011 - 06:18

Wim:

Klein vraagje ... die kleding van het Antonius Ziekenhuis Sneek, is dat toeval of een bijdrage van het Antonius aan het ziekenhuis daar?

xxx papa

• 15 Juli 2011 - 08:12

Opa Jo En Oma Ans:

Lieve Anke,
    We beginnen door jouw verhaal (en ook dat van Anna ) en de foto's steeds meer een beeld te krijgen van hoe het jullie daar vergaat.
    Kijken uit naar het vervolg!!!
    Liefs XXXX

• 17 Juli 2011 - 10:05

Anke Hodes:

Tnx again voor al jullie reacties!
    @ Leonie: het is wel leerzaam, maar het is op dit moment nog vooral van de ene in de andere verbazing vallen. Maar uiteraard, je koppelt nu wel theorie aan praktijk!;)
    @ Opa's/oma en mam: ik eet nog wel voldoende hoor, wees maar niet bang;) het is gewoon dat ik gewend ben veeeel meer te eten in Groningen, dus dat merk je:P Mijn broek blijft nog wel gewoon zitten hoor;)
    @ joost: maakt niet uit, vind het leuk een reactie van je te krijgen!
    @ pap: het regent hier veel, maar gelukkig zijn er ook momenten met veel zon. Zitten dit weekend in Foumbot dus bij de andere meiden en daar is het mooier weer. Wat betreft die jassen: Anna en Irma (die deze jassen dragen) hebben ze zelf meegenomen uit NL! Anna haar moeder is vpk in Sneek, vandaar;) Waarschijnlijk blijven ze wel in Akum.

• 17 Juli 2011 - 12:27

Opa Ben :

Wat een verrassing.Alweer een reactie uit Kameroen.Nu weet ik waarom daarnet de zon even scheen...

• 17 Juli 2011 - 13:12

Ageeth:

Dus straks toch echt een arme hongerige student.....? hahaha, grapje van je mama, ik kan het niet laten... ;-)

• 18 Juli 2011 - 13:00

Eddy:

Leuk om al die verhalen te lezen anke, moet wel heel vreemd zijn in zon land waar kennelijk echt alles anders gaat :P..

Ik zal er in elk geval persoonlijk voor zorgen dat jouw vlees behoefte weer wordt aangevuld als je terugkomt ;)

heel veel succes daar nog x